Tíz aranyszabály kezdő fapados utasoknak

Tíz aranyszabály kezdő fapados utasoknak

Fillér B. Gusztáv blogjából

Baromi olcsó tud lenni a fapados, de kegyetlenül megszívhatja velük az, aki nem készül fel eléggé az utazásra. Összegyűjtöttük azokat az alapszabályokat, melyeket célszerű betartani azért, hogy nagyon olcsón és valóban gond nélkül repülhessünk. Szinte minden a felkészülés során dől el, de pár fontos szabályt az utazás napján sem szabad figyelmen kívül hagyni. A lényeg: jól időzített és körültekintő foglalás, csomagszabályok pöccre betartása, korán érkezés a kapuhoz, B terv gebasz esetére. 

 Alapismeretekkel felvérteződni

Józan paraszti ésszel belátható, hogy nem jófejségből visz el pár ezer forintért a fapados, nyilván más szolgáltatást nyújt, mint a drága cégek. Érdemes tudni a fapados szolgáltatás fő jellemzőit, nem pedig menet közben meglepődni és rinyálni. A legfontosabbak: a többség A-ból B-be visz, nincs csatlakozás, ha átszállást foglalunk és az első gép késése miatt lemaradunk a másikról, az a mi kockázatunk. Jegyet lemondani nem lehet, jegyárat vissza nem adnak, csak ha feldobod a pacskert és az örökösöd visz róla papírt. Ha nagybeteg leszel, akkor is sokáig lehet sírni némi kárpótlásért. Ha valami gebasz van (főleg járattörlés), nem visznek el más cég gépén gyorsan, hanem csak a sajátjukon, de csak ha felférsz a következőre. Nem csak ingyen kaját nem adnak a gépen, hanem azon kívül, hogy elszállítanak, lényegében minden plusz szolgáltatás fizetős. Kötelező opusz még az európai légiutasok jogai. (Más kérdés, hogy a gyakorlatban mit lehet ezekből érvényesíteni, de erről majd egy külön posztban.)

Gebasz esetére B terv

Az első pontból következik, hogy érdemes előre készülni egy B tervvel arra az esetre, ha beüt egy nagy késés, vagy ami a legnagyobb cumi, törlik a járatot. Nem árt, ha a törlés pillanatában már tudjuk, kivel és mikor juthatunk leggyorsabban haza, akár a környékről. Például leesik egy kis hó és egyből nem fogad gépeket a kis fos göteborgi fapados reptér. Amint bejelentik a törlést, jó, ha pár pillanattal később már íratjuk is át a jegyünket a másnapi Malmö-Budapest járatra. Igaz, hogy még el kell vonatozni Malmöig, de ez még mindig jobb, mint akár 3-4 napot várni a követező gépre Göteborgban. Előbb jussunk haza gyorsan, aztán elkezdhetjük a vonatjegy és a szállás árának behajtását a szolgáltatón. Nem lesz könnyű, de arra hiába várnánk, hogy majd ők biztosítanak szállást és másnap hazavisznek valahogy. (Más a szitu, ha megjött a gépünk, csak elromlott. Ilyenkor nem érdemes ugrálni, meg kell várni, míg megjavítják. Ebben az esetben szoktak szállást biztosítani a cégek.)

Jókor foglalni

Legtöbbször az a jó verzió, ha már tudod, hogy mikor akarsz menni, akkor minnél előbb vedd meg a jegyedet, mert igenis, hogy esélyed van rá, hogy így jársz olcsóbban. A légitársaságok többszor is akcióztatnak, úgy látod, hogy 15-20% is, viszont ez legtöbbször, csak úgy tűnik, hogy olcsóbb, mint annak, aki már fél évvel előtte megvette, ugyanis előtte felemeli az árat, hogy visszaengedhesse. Olyan már volt, hogy nagyon felment az ára az útnak kb egy hónappal az indulás előtt, az utas megvette a magas áron, viszont egy hétre rá leakciózták, de még mindig nem a fél évvel, vagy az egy évvel előbbi árra. Tehát nem igazán tudod, hogy mikor foglalsz jókor, de ha már tudod az időpontot, a mi tanácsunk alapján igenis érdemes fél évvel, vagy egy évvel előbb megvenni. A többi szerencse kérdése. 

Rejtett költségek

Amikor az olcsó jegyeket keressük a légitársaság weblapján, ne álljunk meg az első oldalon, előfordul, hogy az első árban még nincs benne minden költség. Admin díj, management fee és egyéb költségek még kiderülhetnek a foglalás végéig, plusz a hitelkártyás fizetés is drágító hatású sok szolgáltatónál. 

Városba bejutást, csomagdíjakat beszámolni

A fapadosok vegyesen használják a városhoz közeli és a halál dákóján levő reptereket, ezekről igencsak eltérő költséget jelent a célpont becserkészése. Simán lehet, hogy noha drágább a jegy a közeli reptérre, a transzfer árát, minőségét és idejét beszámolva már jobban járunk a magasabb árú jeggyel. Ami a csomagot illeti, érdemes csak kézipoggyásszal utazni, de a Wizznél ez is fizetős, ha nagy. Ha tudjuk, hogy kicsibe nem férünk, adjuk hozzá az összehasonlításnál a Wizz áraihoz a kézimotyó díját is. De ha nagyon sok cuccal megyünk és kell feladott motyó, akkor meg épp a Wizzt érdemes preferálni, mert alapáron 32 kilós is lehet náluk a bőrönd, míg másnál 15-23 kiló közti a limit. 

Lassan, megfontoltan foglalni, semmi szart nem megvenni

Végre foglalunk. A lényeg, hogy nem szabad elsietni, szánjuk rá az időt. Rengeteg haszontalan, sőt hót felesleges szolgáltatást próbálnak majd ránk sózni, néha egészen pofátlan módszerrel. A csúcs ebben a műfajban a Ryanair, melynél ha nem figyelünk eléggé, csak azt vesszük észre, hogy egy legördülő menüből kell kiválasztani országunkat. Aki a Hungaryre nyom, már fizethet is, mert a kérdés az volt, hogy az utazási biztosításhoz adjuk meg azt, hogy hova valók vagyunk. Az országok között megbúvik egy Do not cover me nevű lehetőség is, csak ezt kiválasztva érhetjük el, hogy nem verik ránk a drága biztosítást.  

Beszálló kártyát kinyomtatni, akár több példányban

Utazás előtt el ne felejtsük elvégezni az utasfelvételt online és kinyomtatni a beszállókártyát. Célszerű több példányban, mert ha az egyik eltűnik, használhatjuk a másikat. Ha nincs meg a papír, sok pénzért adnak újat a reptéren. Nagyobb szívás, ha beszállás közben, vagy a géphez menet hagyjuk el a papírt, mert már nincs idő újat kérni, de a gépre nem engednek fel. Egyre több cégnél mobilon is elég bemutatni a dukumentumot, de az meg nyilván akkor merül le, amikor mi jövünk a sorban. Érdemes megnézni azt is, hogy mikortól lehet online becsekkolni. Ha valaki túlbuzgó, a Ryanairnél 7 napon kívül azt látja, hogy fizetni kell az ülőhely kiválasztásáért. Persze nem mondják el, hogy 7 napon belüli csekknél már a gép ad helyet, ingyen.

Csomagszabályokat betartani

Kulcsfontosságú megnézni, hogy mekkora lehet a csomag és úgy pakolni, hogy a határon belül maradjunk. Feladott pogyónál minden kiló túlsúlyért fájdalmasan büntethetnek, de a kézicsomag méretét és súlyát is többnyire ellenőrzik beszállás előtt. Az persze működik, hogy pár pulcsit, kabátot az ellenőrzés idejére felveszünk, vagy csak a karunkra borítunk, aztán ha felértünk a gépre, mehetnek vissza a csomagba. 

Időben kiérni, kapunál ott lenni

Kiszámíthatatlan, hogy mekkora lesz a sor a biztonsági ellenőrzésnél, nem érdemes kicentizni a kiérést. A fapadost nem érdekli, hogy kajálnak a szekusok, vagy kipécéznek, a herédet is letapogatják, a laptopodat darabokra szedik, a fogkrémedet meg fél óráig analizálják. Ha nincs ott valaki a beszállásnál a megadott időre, simán ott hagyhatják. Jellemzően a Ryanair él ezzel a lehetőséggel, a többiek rugalmasabbak. EasyJetnél és Ryanairnél a későn beszállók kézicsomagjait elvehetik, mert nem férnek fel a fedélzetre, érdemes hamar beszállni, vagy ellenállni és nem odaadni.

Kaját-italt átgondolni

Mivel a reptéren és a gépen is igen drága minden, a költséghatékony utas pakol néhány szendvicset, italból meg annyi visz, amennyi elfogy a szekuig. Átvinni csak egy decis flaskákban lehet, az igazi sóherek szörpöt tesznek az egyik ilyenbe, vagy simán egy üres fél literes flakont küldenek át a szekun, majd megtöltik vízzel a következő klotyóban. A hardcore fillérbaszókat az se zavarja, ha csak meleg víz folyik a budiban, ínyencek italporral varázsolnak fogyasztható nedűt a reptéri vízből.